TEMA MJESECA:Spolni razvoj – kada i kako razgovarati sa djetetom

Seksualnost je normalan i zdrav dio ljudskog ponašanja  čiji  razvoj  počinje  već  od  prve  godine nakon rođenja i nastavlja se tokom života. Tokom različitih razvojnih perioda javljaju se  različiti znakovi seksualnosti, a tokom puberteta su znakovi i promjene najintenzivnije i završavaju se postizanjem  spolne zrelosti  i  sposobnošću  reprodukcije,  dok  u  adolescenciji  spolno   ponašanje sve više počinje poprimati karakteristike spolnog ponašanja odraslih osoba.

Iako neki roditelji otvoreno razgovaraju sa djecom  o  seksualnosti,  ova  tema  je  još  uvijek  tabu  tema u našem društvu.  Većini  roditelja  je  neugodno  razgovarati  o  seksualnosti  sa  svojom djecom ili odgovarati na “škakljiva” pitanja. Nekada se događa situacija da roditelji žele  i smatraju da bi  trebali da razgovaraju o ovoj temi sa djecom, ali ne znaju na koji način  da  to  urade,  a  nekada roditelji imaju strah da bi razgovor mogao imati kontraefekat, odnosno da  bi  na  taj  način  mogli potaći djecu  na  seksualne  aktivnosti.  Međutim,  mnoga  istraživanja  pokazuju  upravo  suprotno- djeca sa kojima roditelji razgovaraju o seksualnosti odgađaju stupanje u seksualne odnose, te se ponašaju odgovornije.

S obzirom na to da živimo u vremenu kada je internet postao glavni sadržaj slobodnog vremena djece i mladih, što je potvrdilo i istraživanje koje  je  KJU  “Porodično  savjetovalište”  provela  u 2016. godini, u kojem je  utvrđen  izuzetno zabrinjavajući procenat djece i mladih koja provode više od šest sati dnevno na internetu,  te  da  su  oko  dvije  trećine  djece  i  mladih  pretražujući  internet naišli na pornografski sadržaj, onda možemo zaključiti da oni sada o seksualnosti  najviše saznaju upravo preko ovog medija. Međutim, pornografski sadržaji često daju iskrivljenu sliku seksualnosti, naglašavajući  samo  fizički čin, bez psihološke komponente (osjećaja), često prikazujući ženu kao seksualni objekt, stoga prerano  izlaganje  ovim  sadržajima  može  negativno utjecati na djetetov razvoj. Djeca izložena pornografiji mogu misliti da sve što su vidjela je dio normalnog i dopuštenog spolnog ponašanja, pa  u  igri  mogu  ponoviti  ono  što   su  vidjela  i  u  odnosu s drugom djecom mogu se  početi  seksualizirano  ponašati.  Također,  vršnjaci  su  veliki  izvor informacija o ovoj temi, jer u periodu puberteta, a  posebno  adolescencije  se  o  ovoj  temi govori u vršnjačkoj grupi (naročito muškoj). Međutim, problem je u tome što su informacije koje vršnjaci međusobno dijele često nepotpune ili pogrešne, pa je  iz ovih razloga potrebno pravovremeno i na prikladan način upoznati dijete sa seksualnošću.  A  najpouzdaniji  učitelji  o spolnosti za mlade su njihovi  roditelji. Ali  da  bi  bili  prvi  koji  će  sa  djecom  razgovarati  o spolnosti, roditelji moraju uspostaviti odnos povjerenja sa svojim djetetom, u suprotnom će djeca potražiti informacije i stavove od svojih vršnjaka ili medija. Učenje o spolnosti je proces u kojem će dijete učiti ono što mu je potrebno znati kako bi razvilo zdrav odnos prema svom tijelu i  seksualnosti.

Roditelji trebaju imati na  umu  kako  je  seksualnost  prirodan  dio  života  te  biti  spremni  odgovarati na pitanja i pružiti informacije jednostavno i primjereno djetetovoj  dobi.  Čak  i  mala  djeca  su prirodno radoznala, vole istraživati svoje tijelo, tako da već u prvoj godini života dijete tokom mijenjanja pelena ili kupanja spontano dodiruje genitalije i slučajno spoznaje kako to dovodi do ugodnih osjeta. Treba znati da je to normalni i sastavni dio seksualnog razvoja.

Djetetu predškolske dobi, koje se dodiruje pred drugima, pažljivo treba objasniti da je dodirivanje privatna stvar koju  radimo  kad  smo  sami.  Na  pitanje  “Odakle  dolaze  male  bebe?” treba odgovoriti što iskrenije i što  direktnije, izbjegavajući odgovore  poput:  “Djecu donose rode.”

S obzirom na to da pubertet može početi vrlo rano, važno je da djeca budu upućena o svim  promjenama koje  pubertet  donosi,  a  informacije  im  trebaju  prije  nego  ih  zadese  promjene,  jer ako ih ne dobiju blagovremeno, bit će uplašeni i zabrinuti. Kada uđu u pubertet, sa djecom treba razgovarati o seksualnom činu, o važnosti psihološke zrelosti, o kontracepciji, trudnoći, spolno prenosivim bolestima, o emocijama. Pri tome  razgovor  o  samom  seksualnom  činu  ne  treba  biti jedan “veliki razgovor”, koji bi bio prvi i  posljednji  o  toj  temi,  već  on  treba  biti  kontinuirani proces. Također, sa tinejdžerima treba razgovarati o fizičkim i emocionalnim rizicima preranog upuštanja u seksualne aktivnosti, te ih uputiti u činjenice da se može zatrudniti i za vrijeme prvog seksualnog odnosa, te da druge seksualne aktivnosti,  iako  nemaju  za  posljedicu  trudnoću,  nose veliki rizik od zaraze nekom spolnom bolešću.

Tinejdžeri i  adolescenti  mogu  biti  pod  pritiskom  (vršnjaka)  da  imaju  seksualne  odnose,  bez  obzira na to da li se  osjećaju  spremnim  za  to  ili  ne.  Iako  oni to  možda  ne  žele  priznati,  tinejžeri još uvijek trebaju podršku i vođstvo svojih roditelja. Treba  im  objasniti  da  ono  što  vide  u  medijima nije realno, da većina mladih nije seksualno aktivna, potrebno je razgovarati o seksu u kontekstu osjećaja, kao i objasniti im da niko nema pravo da vrši pritisak na njih i  da  je  za uključivanje u seksualni odnos potreban zajednički dogovor-pristanak.

Također, potrebno je prihvatiti činjenicu  da  su mladi ti koji odlučuju  o  svojoj  seksualnosti,  da  im ne možemo diktirati ili  ih  kontrolirati  koliko  hoćemo.  Jedino  što  možemo  uraditi  jeste  pomoći  im da nauče da preuzmu odgovornost za  svoje  ponašanje  i  da  im  damo  prave  informacije  o  onome što trebaju znati.

Preporučuje se da roditelji pokrenu razgovor o  seksualnosti,  naravno  primjereno  dobi djeteta,  jer ako dijete ne postavlja pitanja, to ne znači da ga te stvari ne interesiraju. Najbolje je da iskoriste neku situaciju, npr. ako  su  vidjeli  neku  scenu  na  reklamama,  u  filmu,  časopisu  i  sl.  da  pitaju dijete šta ono misli o tome, da mu pri  tome  ne  drže  predavanja,  već  na  jedan  za  dijete  ugodan način daju tačne informacije  o  onome  što  su  vidjeli.  Na  ovaj  način  će  umanjiti  njihovu  znatiželju, te na seksualne odnose neće gledati kao na “zabranjeno voće” koje bi im upravo zbog toga što je zabranjeno bilo  privlačnije.  Zadovoljena znatiželja u većini  slučajeva   smanjuje  potrebu   za daljnjim istraživanjima, te spolnim eksperimentiranjima.

Općenito govoreći,  bitno  je   ne  izbjegavati  pitanja  o  seksualnosti,  ne  zastrašivati  dijete,  ne osuđivati i ne kažnjavati ga,  ne  pokazivati  nelagodu  zbog  njegovog  spolnog  ponašanja  i istraživanja. U protivnom  dijete  se  može  početi  stidjeti  vlastitoga  tijela  i  seksualnosti.  Također, vrlo je važno  objasniti  djetetu da ga  niko  ne  smije  dirati ako se njemu to  ne  sviđa  i ako to  ne  želi, te da u slučaju da se to desi treba reći toj osobi da prestane i odmah sve ispričati roditeljima.

Roditelji trebaju  imati na umu  da  i  razgovor,  ali  i  nerazgovaranje  o  seksualnosti  utječe  na seksualni  razvoj  djeteta. Npr. ako tokom zajedničkog gledanja  televizije  roditelji  uvijek promijene kanal kada se prikazuje neka seksualna scena, pri tome ne razgovaraju sa  djetetom  o onome što  su vidjeli, djeci šalju poruku da su takve scene neprihvatljive, a dječija prirodna radoznalost ostaje nezadovoljena. S druge strane, ako djeca odrastaju  znajući  da  je   uredu razgovarati o seksu i svojim osjećajima, velika je vjerovatnoća da će se roditeljima obratiti za pomoć kada im bude potrebna.

Odjeljenje za razvojno-istraživačke poslove i socijalne inovacije

Aldijana Zagorac, dipl. psiholog

Korištena literatura:

“Spolni razvoj djeteta”, Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba. Priručnik. Dostupno na: http://www.poliklinika-djeca.hr/publikacije/spolni-razvoj-djeteta/

Krmek, M. () Djeca i spolnost – kad i kako razgovarati. Dostupno na:

http://www.vasezdravlje.com/izdanje/clanak/1117/

„Kako s djecom razgovarati o seksualnosti, ljubavi i vezama“, Zagreb: Udruga roditelja „Korak po korak“

Dostupno na: http://os-mate-lovraka-kt.skole.hr/upload/os-mate-lovraka kt/images/static3/951/attachment/VzR__Kako_s_djecom.pdf